10 Mart 2011

1980'ler Bilişsel Psikolojinin Etkisinde Kalan ve Mikrobilgisayarların Kullanıldığı Öğrenme Ortamları


Bilgisayarların eğitim ortamlarında öğretim amaçlı olarak yoğun bir şekilde kullanımına başlanması aslında 1980’lerde kişisel bilgisayarların yaygınlaşması ile başlamıştır (De Corte ve diğerleri, 1994), fakat 1970’lerde de bilgisayar tabanlı özel dersler (tutorial) geliştirilmiş ve denemiştir. Hatta bu özel ders araçları bireysel farklılıkları göz önüne alıyor ve yanlış
cevaplar geldiğinde bu sorunu çözmeye yönelik iyileştirici bilgiler veriyordu. Pek çok kurum ve kuruluş büyük beklentilerle bu yeni teknolojinin öğrencilerin öğrenmelerini artıracağını, hatta öğretmenlerin yerini tutabileceğini düşündü.Özellikle Amerika’da 1980’lerin başında bilgisayar destekli alıştırma uygulama (drill and practice) programları yaygın şekilde kullanılmıştır. Fakat zaman içerisinde yapılan araştırmalardan elde edilen sonuçların beklentileri karşılayamaması sonucunda bilgisayar üzerindeki büyük beklentiler boşa çıktı.Bilgisayarın eğitimde kullanımına yöneliklik erken dönem çalışmalarında davranışçı yaklaşımı temel alınmıştır. Bu programlar öğrencinin bireysel olarak bilgisayarın sunduğu içerik ile etkileşimini üzerine kurulmuştur. İçerik genellikle programlı öğrenme ile küçük, ayrık parçalar halinde uyaran-tepki (stimulus-response) ilişkisi içerisinde verilir. Fakat özellikle bilişsel ve oluşturmacı yaklaşımların popülerlik kazanması,ve hatta öğrenmenin gerçekleşmesi için daha sosyal ve oluşturmacı yaklaşımların gerekliliği Vygotsky (Ör: Zone of proximal development) gibi teorisyenler tarafından ortaya koyulmuştur. Böylece, bilgisayarın eğitimde erken dönemdeki kullanımlarının değişmesine ve öğrencilere içeriği direk olarak sunmak yerine, öğrenmelerini kolaylaştıran bir araç ve destek sistemi olarak yaygınlaşmasına yol açmıştır.
Bilgisayar öğrenme öğretme ortamlarında pek çok farklı amaçla kullanılmaktadır ve
kullanılmıştır. Bunları şöyle sıralamak mümkündür (Alessi ve Trollip, 1991; De Corteve diğerleri, 1994 ):
• Özel dersler (Tutorials)
• Alıştırma ve uygulama (Drill and Practice)
• Benzetişim (Simulation)
• Eğitsel oyun (Educational games)
• Kelime işlemci programlar ve Elektronik çizelge programı(Word Processors and Spreadsheets)
• Akış diyagramı (Flowchart) yada kavram haritası (Concept map)
• Bilgisayar programlama.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder